FHI 360 Moldova

Raport CJI: Consumatorii de presă din Republica Moldova primesc produse mediatice unilaterale, tendențioase și lipsite de echilibru

„Tendințele de încălcare a normelor deontologice și cele de utilizare a tehnicilor de propagandă și manipulare s-au menținut, iar în unele cazuri s-au amplificat și diversificat”. Aceasta este concluzia celui de-al treilea Raport de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton” lansat marți, 23 august, de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Monitorizarea realizată de CJI în lunile mai, iunie și iulie anul curent a cuprins mai multe instituții media – posturiI TV, portaluri de știri și versiuni online ale unor publicații săptămânale. Printre subiectele monitorizate de experta media Viorica Zaharia s-au numărat preponderent evenimente de actualitate internă: congresul de constituire a Partidului Acțiune și Solidaritate condus de Maia Sandu, alegerea unui nou președinte al PLDM, vizita la Chișinău și Tiraspol a vicepremierului rus Dmitri Rogozin, reținerea și arestarea omului de afaceri Veaceslav Platon și declarațiile fostului șef de direcție din cadrul Centrului Național Anticorupție, Mihail Gofman, referitoare la frauda bancară produsă în Republica Moldova. Printre subiectele de actualitate internațională monitorizate se numără eliberarea din detenție a aviatoarei ucrainene Nadejda Savcenko.

Concluziile celui de-al treilea raport de monitorizare relevă că tendințele de încălcare a normelor deontologice și de utilizare a tehnicilor de propagandă și manipulare se mențin, iar în unele cazuri s-au amplificat. Astfel, mai frecvent, abateri au fost constatate în știrile Publika TV, RTR Vesti, REN TV, Jurnal TV, Sputnik.md și, într-o măsură mai mică, la Deschide.md și la Ziarul Național. O altă concluzie este că subiectele politice rămân sensibile în fața manipulării.

O parte dintre instituțiile monitorizate au distorsionat faptele, favorizând unii actori politici și defavorizându-i pe alții, prin text și imagini. Posturile rusești retransmise în Republica Moldova prezintă consumatorilor autohtoni subiectele referitoare la Ucraina de o manieră tendențioasă și propagandistică, exclusiv din perspectiva Federației Ruse și în detrimentul informării complete și echidistante.

În acest context, CJI le recomandă în continuare jurnaliștilor să evite prezentarea unilaterală a faptelor și să se conducă exclusiv de normele Codului Deontologic și de standardele de calitate în jurnalism. Managerii și editorii instituțiilor mass-media sunt sfătuiți ca subiectele să fie selectate în funcție de interesul public și să nu transforme presa în instrumente de propagandă și de manipulare a opiniei publice. Pentru Consiliul Coordonator al Audiovizualului, recomandarea este să urmărească modul în care radiodifuzorii asigură pluralismul de opinie și respectă legislația autohtonă, autosesizându-se în caz de necesitate, iar organizațiilor de media – să manifeste o poziție tranșantă atunci când apar semnale că anumite mass-media răspândesc falsuri sau participă la campanii de denigrare politică.

CJI va continua să monitorizeze cele 12 instituții de presă în cadrul Campaniei „Stop Fals!” și îi îndeamnă pe consumatorii de media din țară să se informeze din mai multe surse pentru a evita riscul de a primi o informație eronată.

Acest raport a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase – STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

 

Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă!

targul-ong-urilor FHI 360 a organizat 5 Târguri ale ONG-urilor (trei la Chişinău, unul la Cahul şi unul la Bălţi) cu sloganul „Cunoaşte ONG-ul care te...
club-de-presa   Lunar, FHI 360 invită membrii societăţii civile de nivel naţional şi local, reprezentanţi ai autorităţilor publice, ai sectorului...