FHI 360 Moldova

CONTRIBUȚIA SOCIETĂȚII CIVILE LA PROCESUL DE INTEGRARE EUROPEANĂ A REPUBLICII MOLDOVA

1. Asociația Presei Independente (API)
 
Sumarul proiectului: Asociația Presei Independente desfășoară o campanie de informare care explică avantajele integrării europene, prin publicarea a opt ediții (a câte 84000 de copii fiecare) a suplimentului “Obiectiv European: Să vorbim despre Europa”, care sunt distribuite prin intermediul ziarelor regionale și naționale; publicarea articolelor care promovează procesul de integrare europeană pe paginile a zece mass-media online (câte 24 de articole în fiecare media); organizarea a 20 de dezbateri tematice despre integrarea europeană, în diferite regiuni; producerea și publicarea a șase investigații jurnalistice care au drept scop contracararea informației false despre procesul de integrare europeană; și plasarea în Chișinău și alte regiuni ale țării, zece panouri stradale care promovează integrarea europeană.
 
Durata: 1 octombrie 2014- 30 septembrie 2015
 
2. Centrul pentru Jurnalism Independent(CJI)
 
Sumarul proiectului: Centrul pentru Jurnalism Independent elaborează o serie de produse media orientate, în mare parte, spre populația rurală și vorbitorii de limbă rusă, care sunt mai reticenți în privința integrării europene. Este vorba despre zece filmulețe a câte două minute, care prezintă istorii de succes ale antreprenorilor și cetățenilor simpli care au beneficiat de proiecte finanțate din fonduri europene; două spoturi video; un documentar de 30 de minute care analizează  contextul politic și factorii geopolitici care vizează procesul de integrarea europeană, precum și relațiile cu Uniunea Europeană  și Uniunea Vamală (Rusia-Belarus-Kazakhstan). Printre produsele media realizate sunt și 12 emisiuni TV care analizează avantajele și dezavantajele integrării în UE și în Uniunea Vamală. Toate materialele TV sunt difuzate de televiziunile locale și naționale. CJI organizează, de asemenea, vizite de studiu de patru zile, în țările care s-au integrat recent în UE , pentru 15 jurnaliști, care vin inclusiv din regiuni în care se vorbește preponderent limba rusă și din regiunea găgăuză. În cadrul vizitelor de studiu, jurnaliștii învăță să reflecte corect informațiile despre Uniunea Europeană și subiecte care țin de integrarea europeană. În rezultatul acestor vizite, fiecare jurnalist realizează cel puțin două materiale cu tematică europeană și le difuzează prin intermediul mass-media pe care o reprezintă. Adițional, CJI organizează 10 cluburi de discuții pentru studenții Școlii de Studii Avansate de Jurnalism din Chișinău. Ambasadori ai SUA, UE, precum și reprezentanți ai instituțiilor europene sunt invitați la aceste discuții. În cadrul Școlii de Studii Avansate de Jurnalism, Centrul pentru Jurnalism Independent realizează o instruire de o săptămână, care se axează pe procesul de integrare europeană.
 
 Durata: 1 octombrie 2014 – 30 septembrie 2015
 
 
3. Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM)
 
Sumarul proiectului: Consiliul Național al Tineretului din Moldova promovează beneficiile europene printre tineri, la nivel național. În acest scop, organizația elaborează un ghid informațional și metodologic pentru profesori și lucrătorii de tineret în vederea organizării  unui șir de activități socio-educative despre Uniunea Europeană și procesul de integrare europeană. Profesorii și lucrătorii de tineret folosesc ghidul pentru a organiza Campania „Săptămâni europene în școlile din Republica Moldova”, în parteneriat cu Ministerul Educației.
 
Campania „Săptămâni europene în școlile din Republica Moldova” are loc simultan în toate școlile participante în proiect. După o perioadă de trei săptămâni, tinerii beneficiază de cursuri privind valorile europene și semnificația cetățeniei europene, apoi organizează „Târguri europene”. Părinții, prietenii, organizațiile de tineret și instituțiile media sunt invitați la eveniment. CNTM ajută consiliile de tineret din școli să creeze colțișoare europene în bibliotecile lor școlare, în care tinerii vor găsi informații despre Uniunea Europeană. Aproximativ 1,000 de școli sunt implicate în proiect și peste 150,000 de studenți și 1000 de profesori își  îmbunătățesc cunoștințele despre structura UE și beneficiile integrării europene.
 
Durata: 8 octombrie 2014 – 7 octombrie 2015
 
 
4. Centrul Regional de Asistență şi Informare a ONG-urilor- CONTACT-Cahul 
 
Sumarul proiectului: CONTACT-Cahul organizează evenimente publice și distribuie materiale informaționale pentru a spori nivelul cunoștințelor despre Uniunea Europeană. Organizația pregătește o echipă de multiplicatori europeni, care merg în localitățile rurale și  organizează 50 de ateliere de lucru pentru tineri. Datorită acestor ateliere vor fi informați peste 15000 de locuitori ai regiunilor din sudul Moldovei, inclusiv reprezentanți ai minorităților etnice (găgăuzi, ruși și bulgari). Contact-Cahul organizează și o caravană regională "Euro Mobile". Echipate cu drapele și abțibilduri cu simbolurile Moldovei și ale UE, mașinile participante la caravană trec prin 35 de localități din Sudul Moldovei, 15 dintre care sunt populate de minorități etnice. Adițional, CONTACT-Cahul organizează un eveniment cultural în aer liber, pentru a informa oamenii despre programele europene de schimb cultural, fonduri și oportunități. Peste 17,000 de oameni se așteaptă a fi implicați în activitățile organizate de Contact-Cahul. 
 
Durata:  1 noiembrie 2014 – 31 octombrie 2015
 
 
5. Centrul de Informare și Susținere a Tinerilor Economiști ”CERTITUDINE”
 
Sumarul proiectului: Certitudine organizează trei flash moburi pentru sensibilizarea publicului privind integrarea europeană, cu implicarea a peste 1500 de tineri și adulți din comunitățile vizate. Toate trei flash moburi vor fi organizate în Bălți. OSC-ul organizează traininguri pentru a promova programul ERASMUS+ în școlile și universitățile locale, pentru a familiariza tinerii cu oportunitățile oferite de UE în ceea ce privește mobilitatea tinerilor, formarea aptitudinilor și obținerea locurilor de muncă. Instruirile vor fi organizate pentru aproximativ 500 de tineri interesați de mobilitatea tinerilor și educația non-formală în contextul UE. De asemenea, Certitudine promovează valorile europene prin intermediul unui velo maraton, care implică direct peste 500 de tineri și adulți. OSC-ul planifică organizarea a 40 de proiecții de film și activități de informare în căminele studențești și în teatre în aer liber;  organizarea unei campanii de informare din ușă–în ușă în 50 de sate pentru a informa cetățenii despre avantajele integrării europene și plasarea a 50 de teste interactive pe tematică europeană pe pagina de Facebook;  organizarea unei conferințe pentru tineri, în parteneriat cu universitatea “Alecu Russo”, despre perspectivele cetățenilor moldoveni în urma integrării europene cu implicarea directa circa 100 de tineri. În plus, Certitudine organizează două expoziții de fotografii în Bălți.
 
Durata: 24 octombrie 2014 - 23 octombrie 2015
 
6. Clinica Juridică Universitară din Bălți (CJU)
 
Sumarul proiectului: Clinica Juridică Universitară din Bălți organizează o campanie de sensibilizare în nordul Moldovei pentru a spori nivelul de înțelegere de către populație a procesului democratic și a valorilor europene. Voluntari echipați cu tricouri și chipiuri cu logotipul campaniei, distribuie materiale informative și moderează discuții în șapte localități. CJU organizează sesiuni de informare  la Universitatea din Bălți cu aproximativ 50 de studenți și deschide un centru de Resurse Informaționale Europene care va asigura accesul comunității la diverse materiale informative despre Uniunea Europeană și procesul de integrare europeană. CJU se așteaptă că Centrul de Resurse Informaționale va avea aproximativ 300 de beneficiari anual.
 
Durata: 15 octombrie 2014 – 14 octombrie 2015
 
 
7. Tinerii pentru dreptul la viaţă (TDV)
 
Sumarul proiectului: Tinerii pentru dreptul la viaţă desfășoară o masă rotundă pentru a discuta despre practicile europene de voluntariat și beneficiile integrării europene a Republicii Moldova. OSC-ul organizează Săptămâna Națională a Voluntariatului 2015 pentru a susține integrarea europeană și a promova cele mai bune practici europene de voluntariat. Pentru a sensibiliza opinia publică, organizația distribuie materiale promoționale și informative (tricouri, genți, buclete, abțibilduri și postere). Mai mult, TDV organizează acțiuni de colectare de fonduri, din care să acopere cheltuielile pentru activitățile de susținere a ideii de integrarea europeană și caravana națională „Voluntariat – Valori și integrare europeană”, care se va desfășura în 10 regiuni ale Republicii Moldova. În fiecare dintre localități TDV va organiza activități culturale și artistice împreună cu autoritățile locale și localnicii. Organizațiile locale și naționale care promovează integrarea europeană sunt mobilizate pentru a interacționa cu cetățenii și a distribui materiale informaționale din zece corturi.
 
Durata: 24 octombrie 2014 - 23 octombrie 2015
 
8. Asociaţia  Psihologilor Tighina (APT)
 
Sumarul proiectului: Asociația Psihologilor Tighina mobilizează liderii comunitari, APL-urile, voluntarii, familiile și copiii din Căușeni pentru a promova valorile europene organizând o serie de acțiuni publice de susținere a procesului de integrare europeană a Republicii Moldova. APT colaborează cu Radio Moldova la realizarea și distribuirea a trei emisiuni radio și cu postul TV regional „Studio-L” la organizarea a trei dezbateri publice; elaborează și distribuie 14,000 de buclete (în română și rusă) cu exemple de asistență socială oferită în țările UE, mituri și adevăruri despre integrarea europeană a Republicii Moldova; produce un spot video și îl difuzează prin intermediul postului TV „Studio-L”; organizează „Ziua Europei în Căușeni”, moderează discuții cu cel puțin 500 de cetățeni din 35 de localități din regiune despre valorile promovate în UE; organizează „Ziua persoanelor în etate” în șase localități din Căușeni și un concurs de desen cu titlul „Vector European” care implică cel puțin 30 de tineri din localitate.
 
Durata: 1 noiembrie 2014 - 31 octombrie 2015
 
9. Fundaţia pentru Dezvoltare din Republica Moldova (FDRM)
 
Sumarul proiectului: Fundaţia pentru Dezvoltare din Republica Moldova se concentrează asupra îmbunătățirii accesului la educație, serviciilor de dezvoltare a carierei pentru tineri și preluarea valorilor europene în educație. În parteneriat cu Ministerul Educației, FDRM echipează trei centre de orientare profesională și centre de consultanță din Soroca, Comrat și Cahul cu resurse necesare pentru transmiterea cunoștințelor, a ideilor și a experienței privind procesul de integrarea europeană și promovarea educației de calitate și a educației civice. FDRM organizează trei nopți culturale și trei jocuri intelectuale în fiecare dintre următoarele localități: Soroca, Comrat și Cahul. La fiecare dintre aceste evenimente sunt invitați atât tineri cât și maturi. Prin discuții și prezentări, FDRM familiarizează publicul țintă cu mesajul pozitiv al integrării europene, beneficiile integrării și valorile UE. Toți participanții primesc materiale promoționale și informații despre UE. 
 
Durata: 9 octombrie 2014 – 8 octombrie 2015
 
 
10. CASMED
 
Sumarul proiectului: CASMED organizează campanii de sensibilizare în municipiul Bălți și în alte 10-12 localități. Campania include activități de informare din ușă în ușă pentru a informa persoanele în etate și bătrânii singuratici din zonele rurale despre procesul de integrare europeană; „Ora Europei” organizată în zece școli; un concurs național de desen cu tema „Sunt copilul Europei''; postarea a 28+1 panouri informative despre fiecare țară membră a Uniunii Europene în galeria centrală din Bălți; tipărește 10000 de buclete și 2000 de broșuri informaționale în română și rusă pentru a combate miturile frecvente și stereotipurile despre UE; elaborează un material video și un film informațional de 5-8 minute despre semnificația UE; organizează un concurs de pictură stradală pentru copii, cu titlul „Fii liber să creezi”; și organizează un flash mob pentru a cointeresa oamenii în procesul de integrarea europeană a Republicii Moldova.
 
Durata: 9 octombrie 2014 - 8 octombrie 2015
 
 
11. Centrul de Resurse „Tineri şi Liberi”,  
 
Sumarul proiectului: Pentru a consolida societatea civilă în vederea susținerii autorităților publice în procesul de integrarea europeană a Republicii Moldova, Centrul de Resurse „Tineri şi Liberi” organizează ședințe informale cu titlul “Ceaiul de la ora cinci” pentru partenerii media ai Consiliului Național al ONG -urilor și organizează un forum cu tema „Susținerea societății civile pentru integrarea europeană a Republicii Moldova”. Forumul adună la un loc OSC-uri, instituții mass-media, autorități locale și centrale și alți lideri de opinie, pentru a identifica mecanismul prin care societatea civilă și Consiliul Național al ONG-urilor/Consiliul Național pentru Participare pot susține integrarea europeană a Republicii Moldova. Rezultatele monitorizării urmează a fi prezentate pe parcursul unui Forum OSC-urilor, organizat în vara anului 2015.
 
Durata:  1 noiembrie 2014 – 31 Octombrie 2015
 
 
12. Caroma Nord
 
Sumarul proiectului: Caroma Nord organizează un forum cu tema „Solidaritate europeană pentru mediu”, pentru a distribui informații despre oportunitățile europene de mediu, a crea parteneriate între actorii implicați în proiecte UE pe probleme de mediu și a promova economia verde. Forumul adună la un loc 100-120 de reprezentanți ai diferitor structuri, cum al fi APL-uri, OSC-uri, reprezentanți ai sectorului antreprenorial și ai școlilor. Organizația elaborează materiale informaționale (banere, tricouri, spoturi radio și TV) pentru a promova forumul. Caroma Nord organizează și ateliere la tema managementul deșeurilor în cinci raioane din nordul Moldovei, precum este forumul pentru tineri și profesori.
 
Durata: 1 noiembrie 2014 - 31 octombrie 2015
 
13. Fundația Est Europeană (FEE)
 
Sumarul proiectului: Fundația Est Europeană îmbină capacitățile diferitor parteneri oferind sub granturi pentru nouă OSC-uri: Urma Ta, Centrul Pro-Europa Comrat, Contact Centru Bălți, Centrul Dialog Cahul, Transparency International-Moldova, Dialog Pro, EBA, ADEPT și Expert-Grup. FEE și sub grantiștii contribuie la creșterea gradului de conștientizare și acceptare a apropierii de Uniunea Europeană, elaborând spoturi video și prezentând exemple pozitive din Polonia, România, Estonia și Lituania; organizând 30 de dezbateri publice la tema integrării europene și implementează campania “Pentru Europa – Pentru democrație”. FEE susține Secretariatul Platformei ONG-urilor pentru Europa, care explorează conexiunile disponibile la nivel național și local, permițând Platformei să evidențieze beneficiile Asocierii cu UE și DCFTA (Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător) și mobilizează suportul pentru integrarea Europeană. Proiectul contribuie la creșterea responsabilității Guvernului privind respectarea agendei în procesul de integrarea Europeană, prin monitorizarea progresului Republicii Moldova în aplicarea Acordului de asociere cu UE.
 
Durata:  15 octombrie 2014 – 28 februarie 2016
 
14. Interact Media SRL
 
Sumarul proiectului: Interact Media, prin intermediul paginii web www.agora.md, sporește suportul și nivelul de conștientizarea a oamenilor de afaceri cu privire la beneficiile integrării europene. Scopul este atins prin producerea și difuzarea a 15 istorii de succes despre antreprenorii care au reușit să-și crească exporturile spre UE sau a companiilor care au dezvoltat relații economice cu UE; prin elaborarea a 10 subiecte TV, difuzate online, despre Acordul de Asociere UE–Republica Moldova și beneficiile acestuia; prin elaborarea și promovarea on-line a 10 infografice despre standardele europene, care trebuie să fie respectate de oamenii de afaceri; prin publicarea pe site a unui modul interactiv în care toată lumea poate vedea principalele acțiuni prevăzute de acordul de asociere, ministerul sau agenția responsabilă de implementare și nivelul de executare.
 
Durata:  1 ianuarie 2015 - 30 noiembrie 2015
 
15. Pro Media SRL
 
Sumarul proiectului: Pro Media promovează beneficiile și impactul integrării europene a Republicii Moldova printre locuitorii din satele din sudul Moldovei. Pro Media produce 24 de reportaje TV (a câte 5-7 minute fiecare) despre proiectele implementate în satele Republicii Moldova cu suportul UE și difuzează materialele video prin intermediul a 12 emisiuni radio și TV cu tematică europeană.
 
Durata: 1 ianuarie 2015 –31 decembrie 2015
 
16. Perspectiva
 
Sumarul proiectului: Perspectiva promovează beneficiile integrării europene a Republicii Moldova prin distribuirea informației cu tematică europeană în raionul Cahul, inclusiv tinerilor activi din localitate. În cadrul proiectului, 20 de tineri sunt instruiți să desfășoare campanii din ușă în ușă în 10 localități din raionul Cahul și să prezinte teatru social cu subiecte ce țin de UE, în opt comunități țintă din Cahul.
 
Durata: 1 februarie 2015 – 31 ianuarie 2016
 
17. Asociația „V.I.P.” a Telejurnaliștilor Independenți din Republica Moldova (ATVJI)
 
Sumarul proiectului: Asociația „V.I.P.” a Telejurnaliștilor Independenți din Republica Moldova produce șase pachete media (emisiuni TV, emisiuni radio, articole în presa scrisă și articole on-line) pentru a explica semnificația Acordului de Asociere UE–Republica Moldova, îngrijorările populației locale și posibilitățile de a le depăși. ATVJI colectează temeri, întrebări și subiecte de interes public despre Acordul de Asociere UE-Republica Moldova și procesul de integrarea europeană. De asemenea, colectează răspunsuri și explicații pentru toate întrebările, filmând interviuri și subiecte TV în comunitățile europene, pe care le difuzează prin intermediul posturilor radio și TV publice și mediul on-line.
 
Durata: 1 martie 2015 - 29 februarie 2016
 
18. Reprezentanța din Republica Moldova a Centrului Român de Politici Europene (CRPE – R. Moldova)
 
Sumarul proiectului: Reprezentanța din Republica Moldova a Centrului Român de Politici Europene contribuie la armonizarea standardelor din sectoarele educațional și al construcției cu cele europene, utilizând cele mai bune practici din experiența României. OSC-ul informează sectorul privat, academia și instituțiile publice despre importanța armonizării cu standardele europene, prin elaborarea a 1,000 de materiale promoționale; organizând ziua ușilor deschise la Institutul Național de Standardizare și organizând cinci campanii informaționale în cinci universități din Moldova. De asemenea, CRPE implică academia în procesul de transpunere a standardelor UE, prin efectuarea unei evaluări a problemelor de standardizare în procesul de predare și în planul de studii; elaborează un ghid pentru Ministerul Educației și profesori și desfășoară un atelier de lucru cu reprezentanții academiei pentru a discuta aceste subiecte. Organizația informează reprezentanții din domeniul construcției despre necesitatea utilizării standardelor europene în desfășurarea activității lor, printr-un studiu de caz privind provocările din domeniul construcțiilor și organizarea dezbaterilor publice cu părțile interesate.
 
Durata: 1 martie 2015 - 29 februarie 2016
 
19. Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct” (Moldova Fruct)
 
Sumarul proiectului: Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct” contribuie la sporirea nivelului de informare și conștientizare a membrilor săi și ai altor producători de fructe din regiunile de Nord a Republicii Moldova, despre avantajele  Acordului de Asociere UE-Republica Moldova. OSC-ul efectuează o vizită de studiu în Polonia pentru 15 membri ai asociației și cu ajutorul informației colectate Moldova Fruct elaborează un studiu despre avantajele și beneficiile integrării europene a Moldovei pentru pomicultorii din Republica Moldova. Toată informația și practicile învățate sunt prezentate în cadrul a cinci ateliere de lucru, a unei conferințe naționale și sunt reflectate  în șapte articole de presă.
 
Durata: 1 martie 2015 - 29 februarie 2016
 
20. Centrul Naţional de Asistenţă şi Informare a ONG-urilor din Moldova CONTACT (Centrul CONTACT)
 
Sumarul proiectului: Centrul Naţional de Asistenţă şi Informare a ONG-urilor din Moldova CONTACT desfășoară companii de sensibilizare în 10 raioane din Centrul și Nordul Moldovei. OSC-ul organizează 10 expoziții de fotografii și infografice în locuri publice, despre proiectele europene implementate în comunitățile respective. În cadrul expozițiilor sunt organizate și discuții publice despre impactul și importanța integrării europene pentru cetățenii din localitățile vizate. Pentru a susține campania, sunt organizate 20 de dezbateri publice pentru aproximativ 1000 de lideri de opinie, funcționari publici, conducători ai OSC-urilor, membri ai grupurilor de inițiativă locale, reprezentanți ai sferei de afaceri, femei, tineri și reprezentanți ai grupurilor social-vulnerabile.
 
Durata: 15 februarie 2015 -  14 octombrie 2015
 
 
 
 
 
 
 
 

Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă!

targul-ong-urilor FHI 360 a organizat 5 Târguri ale ONG-urilor (trei la Chişinău, unul la Cahul şi unul la Bălţi) cu sloganul „Cunoaşte ONG-ul care te...
club-de-presa   Lunar, FHI 360 invită membrii societăţii civile de nivel naţional şi local, reprezentanţi ai autorităţilor publice, ai sectorului...